Dojo Katsu

Competentie 2.1 en 2.2

In het tweede blok van jaar 1 heb ik samen met Lotte van der Schoor samengewerkt bij het vak organisatieadvies. Onze opdrachtgever was Dojo Katsu en hiervoor kregen wij de opdracht een advies op te stellen om de vereniging te helpen. Hiervoor werd onderzoek gedaan naar zowel de interne als externe omgeving, gebruik makend van interviews, desk- en fieldresearch. Uit deze factsheets hebben wij een confrontatiematrix gemaakt om zo de mogelijkheden voor eventuele problemen of kansen te visualiseren.
We moesten op de vereniging zelf aanwezig zijn, een wedstrijddag bijwonen en een aantal trainingen voor fieldresearch, om zo de vereniging intern in kaart te brengen. Ook moesten hiervoor interviews worden gehouden. Voor de externe omgeving is er vooral deskresearch gedaan. Hieruit zijn factsheets gemaakt, waaruit weer een confrontatiematrix moest worden gemaakt. Tijdens de vergadering werd kennis actief gedeeld, waardoor meerdere oplossingen gevonden werden. Door deze methodische stappen te volgen met input van de belanghebbende, Dojo Katsu, en verschillende kennisbronnen zoals de geïnterviewden, hebben wij onder begeleiding van hen en docent een zo’n best mogelijk advies ontworpen en gerealiseerd.
ik heb zelf een aantal trainingen bijgewoond en daarnaast ook een wedstrijddag. Ik heb zo goed de cultuur van Katsu kunnen ontdekken en weten te visualiseren in de factsheet. Ook heb ik interviews gehad met een aantal belanghebbenden om zo de interne vereniging goed in kaart te brengen. Om het externe deel van de vereniging te onderzoeken, heb ik veel deskresearch gedaan. Zo heb ik in samenwerking met Lotte van der Schoor twee factsheets in elkaar gezet. Uit deze factsheets hebben wij sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen gehaald en deze in een confrontatiematrix gezet. Om een goed product neer te zetten, hebben wij met medestudenten overlegd hoe zij dit hebben gedaan. Vervolgens zijn wij samen met onze geïnterviewden in gesprek gegaan over de confrontatiematrix. En hierbij ook onze bevindingen gedeeld. Door het gesprek kwamen we tot steeds meer oplossing, dus zag ik de waarde van het kennis delen met het netwerk als erg waardevol.
Door veel onderzoek gedaan te hebben, zijn er twee mooie en goede factsheets uit gekomen die een goed beeld geven van de vereniging. Hierdoor hebben wij gemakkelijk de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen eruit kunnen halen. Door in gesprek te gaan met medestudenten hebben wij in een keer een goed uitgewerkte confrontatiematrix kunnen maken. Door al onze bevindingen met de focusgroep, de geïnterviewden, te delen, zijn we gezamenlijk tot nieuwe inzichten gekomen die Lotte en ik zelf nog niet hadden gezien. Het actief de.en van kennis met het netwerk was dus erg waardevol.

Competenties 3.1, 3.2 en 3.3

Tijdens het vak organisatieadvies ben ik een samenwerkingsverband aan gegaan met Lotte van der Schoor. Samen zijn wij tot het besluit gekomen om voor het vak met Dojo Katsu aan de slag te gaan. Gezamenlijk hebben wij onze beoogde doelen besproken en zijn hiermee aan de slag gegaan. Tijdens het vak hebben wij de opdracht gekregen een confrontatiematrix te maken. Hierin staan de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van vereniging Katsu. Door sterktes en zwaktes aan kansen en bedreigingen te koppelen, worden er mogelijk oplossingen in beeld gebracht. Door in gesprek te gaan en het onder de aandacht brengen van al bedachte oplossingen, met een aantal van vereniging Katsu en het uitwisselen van vraagstukken, kennis en visie, kwamen we tot steeds meer mogelijke oplossingen.

Ik ben in gesprek gegaan met Lotte van der Schoor, Lammert en Franssen, Lammert en Fransien van Dojo Katsu. Met hen ben ik een samenwerkingsverband aan gegaan met diversiteit in visie. Hier heb ik, en ook mijn projectpartner, het doel van de opdracht uit kunnen leggen, de manier waarop we dit zouden gaan doen en beoogde doelstellingen. Later in de intergrale opdracht zijn we zoals gezegd tot een confrontatiematrix gekomen. Hiermee zijn wij maar de vereniging gegaan en hebben hier kennis, visie en ervaringen uitgewisseld. Ik, en Lotte, vertelden wat de confrontatiematrix betekende en waarom er op bepaalde plekken kruisjes stonden en brachten dus bestaande oplossingen onder de aandacht. Zo was ook mijn bijdrage van waarde voor Katsu. Dit waren volgens ons alle oplossingen en hebben ook toegelicht welke ons de beste oplossingen leken. Zo zagen mensen van Katsu nog meer oplossingen en kon er kennis, visie en ervaring worden gedeeld.

Door met mijn collega Sportkundige en mensen van vereniging Katsu in gesprek te gaan, hebben mijn projectpartner en ik de opdracht wat sturing kunnen geven door oom naar hun visie te luisteren. Ook door in gesprek te gaan over de confrontatiematrix en dus oplossingen onder draad acht te brengen, zijn er erg veel mogelijke oplossingen gevonden en heeft de vereniging deze goed kunnen gebruiken.

Maak jouw eigen website met JouwWeb